úterý 22. října 2013

Byla jsem v Íránu - v zemi tisíci a jedné noci...

Dnes pro vás mám speciální cestovatelský článek. Speciální je především díky zemi, kterou jsem měla to přibližně před rokem a půl návštívit. A jedná se o Írán. Ano, byla jsem v Íránu a vrátila jsem se živá a zdravá. Čímž chci říct, že to, co slýcháváme každý den z médií, je blbost. Většina lidí v Íránu jsou moderní, vyspělí a inteligentní lidé. Říkám většina, protože přesně tak je to v i ČR. Ano, každý den slýcháváme o vraždách ze cti, o utlačování práv žen a podobně. Já v žádném případě nechci tvrdit, že se i tohle neděje...ale ruku na srdce - nedějí se podobné věci i v Evropě a USA? Dějí! Jen se nespojují s náboženstvím a tím pádem nevypadají tak děsivě. Tolik k úvodu, o tomhle jsem stejně mluvit nechtěla. V následujích řádcích Vám přiblížím detaily mé cesty a zajímavosti, které mě při pobytu v Íránu zaujaly. 

Tyhle krásy jsem zatím neměla tu čest navštívit, ale rozhodně se na to chystám.

Isfahán, jedno z nejkrásnějších měst v Írán
Írán je muslimský stát, což znamená že vláda není sekularizovaná a jedná se v podstatě o náboženskou diktaturu. V roce 1979 zde proběhla revoluce a z původní monarchie se stal, jak už bylo výše řečeno, muslimský stát. Před tímto rokem byl Írán mnohem vyspělejší než leckteré evropské státy. Jak vypadal před revolucí se můžete podívat ZDE

Ráda bych doplnila, že většina vzdělaných lidí se současnou vládou a situací v Íránu nesouhlasí. Zvrátit to ale není vůbec jednoduché. Proto také velmi velké procento vzdělaných a studovaných lidí odchází za klidnějším životem do zahraničí. 

  • Letěla jsem z Prahy s přestupem ve Vídni...z Vídně do Teheránu jsem byla jedinou Evropankou :D trošku zvláštní pocit. 
  • Žádná z žen neměla na letišti ve Vídni šátek, všechny si ho nasadily až po přistání. (I já, v Íránu je šátek na hlavě povinnen pro všechny ženy, i cizinky)
  • Šátek na hlavě neznamená zakrytí všeho - byla jsem hodně překvapená, nosí se opravdu ledabyle. A další poznatek - v hodně případech byly ženy se šátkem krásnější než bez :) v podstatě i mě slušel :) 
  • Teherán je velké město (10 mil. obyvatel), hodně smogu, neskutečně aut, ale spousta moderních lidí. 
  • Všichni vzdělaní lidé mají přesné informace o tom, co se děje venku, internet je sice cenzurován, ale téměř každý, kdo má internet, vlastní také Antifiltr a VPN. 
  • S úrovní vzdělání je to jako u nás - pokud chce člověk dělat nějakou specializovanou práci, maturita nestačí.
  • K oblékání - troufám si říct, že 70% -80% žen chodí oblékaných tak, jak jsem chodila oblékaná já - tzn. šátek na hlavě, tuniku nebo kabátek, který zakrývá lokty a dosahuje pod zadek + kalhoty. 
  • Oblečení je podle mě mnohem pestřejší než u nás - a musí sice splňovat určité délky, ale kabátky jsou tak vypasované, že mě to samotnou skutečně překvapilo. Jak vypadá moderní Teherán a moderní íránské ženy se můžete podívat tady.  
  • Makeup se tady nosí mnohem víc než u nás - a Íránky jsou skutečně krásné ženy, i když občas mi přišly i jejich výtvory přehnané - výrazná rtěnka i oči na denní nošení...
  • Íránské jídlo je skvělé - ale hlavní přílohou je rýže, kterou já mám skutečně ráda, ale po tom, co jsem ji jedla 14 dní denně jsem si pak dala na pár dní doma pauzu :). 
  • Navštívila jsem v Íránu jen dvě místa - bohužel - Teherán a ostrov Kish. Strávila jsem tam dohromady 14 dní a víc se do plánu už nevešlo.  
  • Kish je nádherný ostrov, oproti Teheránu velice klidný a celkově uvolněnější. 
  • V březnu zde bylo více jak 25 stupňů - pohádka, ovšem přes léto dosahuje teplota až 40 stupňů, což už zase taková pohádka pro místní obyvatele není. 
  • Koupání je zde povoleno v plavkách, ovšem na oddělených plážích. 
  • Co se týče komunikace mezi ženami a muži v Íránu - naprosto stejná jako všude jinde, jen žádné intimnosti na ulicich, doteky apod. 
  • Je zde naprosto zakázán alkohol - oficiálně - ovšem, každý, kdo ho má rád a pije ho, si ho dokáže obstarat. Ceny jsou ale přehnané - láhev obyčejného vína 30 Euro, pivo 5 Euro...
  • Nejsou tady žádné kluby, diskotéky a podobné - jen kavárny a čajovny. 
  • Ale domácí párty v Teheránu byla do teď má nejlepší domácí párty - se vším všudy.
  • Oficiálním jazykem je perština, písmo je farsi, ale ukazatele a podobná označení standartně i v latince.

Pokud jste se prokousali až sem a máte na mě nějaké otázky, píště do komentářů, ráda vám na ně odpovím. Snad jako poslední - jak jsem se dostala do Íránu- ano, hádáte správně - můj přítel je "perský princ" z Íránu. :) 
Na závěr malá slovní zásoba: 

Ahoj = Salam
Jak se máš = Četori
Dobře = Chubam
Jak se jmenuješ = Esmet či je? 
Jmenuji se Petra = Man Petra hastam 
Nerozumím = Nemifahmam 
Ano = Are
Ne = Na
Děkuji = Mersi
Nashledanou = Chodafez
Umím trošku persky = man yekam Farsi baladam 

:) Toť pro dnešek vše, snad se vám i takový článek z jiného soudku bude líbit, přístě bych mohla přidat něco o perské kuchyni. 

Teď už jen něco málo z fotek:  

Typický bazar 

jedna z historických budov - dnes využita jako úřad

Zrcadlový salónek -  Golestan Palace 

Ministerstvo zahraničí 


Baharestan Square 

Teherán 

Milad Tower 

Uvnitř Milad Tower - televizní věž

Výhled z Milad Tower

Krásný ostrov Kish 


Západ slunce - Kish 

I takhle jsme si užívali 

Kish 

Dobroty :) 




7 komentářů:

  1. Tak to už se těšim na další příspěvek o jídle.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě bude :) už jsem se pár dobrot naučila :)

      Vymazat
  2. Můžu se zeptat, proč zrovna Írán? :) Přítel tam byl taky a hrozně mu závidím. Určitě se tam chci taky jednou podívat. Zatím jsem na blízkém východě byla jen v Syrii, Jordánsku a Libanonu a bylo to super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala, přítel je Íránec :) byla jsem navštívit jeho rodinu...

      Vymazat
  3. Určitě to tam bylo pěkné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo a moc :) už se moc těším až navštívím ty skutečné historické krásy...

      Vymazat
  4. Krásný článek!Jednou bych se do Iranu ráda chtěla podívat :))...

    http://nela-prochazkova.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře, moc si cením jakékoliv zpětné vazby